woensdag 23 oktober 2013

kindvriendelijke spinnen

Hebe wou knutselen. We zochten samen op pinterest naar ideetjes en spoonful werd ons voorbeeld. Alleen waren dit te enge spinnen. Hebe wou een kleurrijk exemplaar met glitters en parels.
Super simpel. Je hebt alleen pijpenragers, oogjes en parels nodig.
Toen het klaar was, vond Kobe dat we een groot web moesten maken. De spin kreeg dus een web. Maar dan moest er nog een spinnetje bij vond Hebe. En ze maakte nog een babyexemplaar.
En zo is onze gang alvast versierd voor Halloween.





woensdag 16 oktober 2013

Nog minder dan een maand en ....

...het is Sint Maarten. De eerste speelgoedboekjes zaten vandaag in de brievenbus en dus begon het bij de kinderen te kriebelen. En daarbij komt de vraag: duurt het nog lang voordat de Sint komt?
Tijd voor een aftelkalender.


Deze boot is gemaakt uit de stansoverschotten van het gezelschapspelletje doolhof.
Elke dag plakken ze over een vakje een pakje totdat de boot helemaal vol pakjes zit. En als de boot volgeladen is met pakjes komt de Sint natuurlijk.

zondag 13 oktober 2013

Uil met krantenpapier

Krantenpapier, gekleurd papier, lijm en schaar. Meer is niet nodig om deze uilen te maken. 
Een eenvoudige knutselactiviteit zonder voorbereiding. Ideaal bij regenweer :-) Het ideetje kwam van Artsonia Art Museum.


De linkse uil is van Kobe en de rechtse van Hebe. Zij tekende er bovenaan vlaggetjes bij en onderaan een worm. Kobe zette de uil op een tak. 



woensdag 9 oktober 2013

Ridder verjaardagsfeestje

Vorige week woensdag kwamen er 8 kindjes van Kobe zijn klas naar het ridderfeest voor zijn zesde verjaardag. Er ging heel wat voorbereiding aan vooraf: 11 kartonnen schilden maken, 11 zwaarden uit isolatiefoam, een spelbord uit isomo, een kasteel uit isomo, katapulten, valken met magneetjes en bijhorende prenten van dieren met magneten, een lans maken, riddervlaggen als versiering naaien ....
Hieronder enkele foto's (sommige wat raar van kleur, want ik heb de verkeerde instelling geselecteerd) en daaronder het spel. Ik haalde verschillende ideetjes van het net en voegde er persoonlijke accenten aan toe.  Ik hoop dat de speluitleg duidelijk is, want dit was uitgetypt voor eigen gebruik.
En de taart, die zie je in mijn vorig blogbericht.


Concept/inkleding

Door opdrachten te doen klimmen de ridders omhoog op de toren. Wanneer ze bovenaan komen bevrijden ze de prinses die daar gevangen zit. Door de 7 opdrachten te vervullen, verslaan ze dus eigenlijk de draak

Spelbord
Toren uit isomo, met lege surpride-eitjes in, waarin steeds een opdracht inzit.

Opdrachten
  • De draak betwijfelt of deze kindjes ridders zijn. Waar zijn jullie zwaarden en schilden?
 Schild en zwaard uit karton/foam versieren adhv gekleurd papier, tekeningen van vlaggen, zwaarden, helmen, … en stiften. 

Indien goed gedaan, krijgen ze hun foto om hun ridderpion te personaliseren

  • Ok, De draak ziet nu de juiste uitrusting maar een echte ridder moet ook handig zijn met een lans.
Steekspel: Met lans door ring proberen steken. Ze zitten steeds op een paard (vriendje op handen en voeten)

à tijdens spel muur op spelbord prikken

  • De draak ziet nu dat hij echte ridders voor zich heeft en ze mogen dus de uitdaging aangaan om de prinses te bevrijden.
    Natuurlijk moeten jullie jullie blijven bewijzen en terwijl jullie ridder werden heeft de draak een muurtje gemetseld dat eerst kapot moet voordat je verder naar boven kan klimmen


 Blik gooien:  met bal blikken omver gooien

à tijdens spel insect op muur prikken

  • Ok jullie kunnen door à muur op spelbord verwijderen.
    Maar alsof het nog niet moeilijk genoeg is, is er plots een invasie van mussen, sprinkhanen, muizen en kikkers. Zet jullie valken in en vang ze

     
http://htmlimg3.scribdassets.com/6f1nxzmhs0uul8f/images/1-8c505a6464.jpg      Valken. Met 2 recht tegenover elkaar. Tussenin liggen er mussen, kikkers, … adhhv een valk die aan een koord  hangt en een magneet bevat, moeten ze de insecten proberen vangen. (idee en uitleg zie hier)

  • Ok jullie kunnen door à insecten op spelbord verwijderen
    Maar de draak is woedend en spuwt allemaal giftig gas uit.
Bellen kapot slaan. Dit is een giftig gas dat de draak uitspuwt. Ze moeten de bellenblaas bellen kapot slaan adhv hun zwaarden (idee van ergens op internet, maar weet niet meer waar)


  •  De draak is weer een beetje hoger op de toren gevlucht en staat nu verscholen achter een muur. Probeer hem te raken met jullie katapulten.

  •      Met katapult (bouwinstructies staan hier) stukjes kurk over kasteelmuur (kasteel uit isomo)  gooien. 
    •  De draak is woedend. Jullie hebben zijn tong  vermorzeld. Hij heeft geen tong meer. Hij wil eventueel wel afdruipen als jullie hem zijn tong teruggeven. Hij zit te wachten in de donkere kelder.
     Tong geblinddoekt op draak plakken.

    woensdag 2 oktober 2013

    Ridder traktatie

    Vandaag is Kobe zes geworden. En verjaren betekent trakteren. In de voormiddag ging hij naar school met allemaal riddercupcakejes.


    In de namiddag kwamen de kindjes van zijn klas spelen. Het werd een ridderspel met als beloning een taart in de vorm van een ridderkasteel. En de taart het succes. Met als gevolg dat dit het eerste verjaardagsfeestje is waardat er ook effectief veel taart gegeten is.